Oficjalny portal: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 7

Śnieg i fizyka


Powiększ tekst Zmniejsz tekst powrót Drukuj
Na lekcji fizyki w kl. VII, obserwując śnieg zza okna, zaczęliśmy się zastanawiać, dlaczego idąc, zostawiamy głęboki ślad w  śniegu, a po założeniu nart, zostawiamy jedynie płytki ślad.

Postanowiliśmy przeprowadzić doświadczenie. Na talerz wysypaliśmy sól. Wyrównaliśmy powierzchnię soli linijką, tak aby utworzyła warstwę grubości 1,5 cm. Następnie metalowy prostopadłościan ustawialiśmy na talerzu ściankami o różnej powierzchni, uważnie obserwując pozostawiane ślady.

Doszliśmy do wniosku, że nacisk pudełka na sól w każdym ustawieniu był taki sam - równy, co do wartości ciężarowi prostopadłościanu. Zauważyliśmy jednak, że w zależności od ustawienia prostopadłościanu, a więc od pola powierzchni ściany położonej na soli, na którą działa siła nacisku, skutki byłym różne. Ślad był najgłębszy, gdy klocek był ustawiony na najmniejszej ściance, a najpłytszy gdy stał na największej.

 

Liczba odwiedzin: 261
Do góry



Banery dolne

Galeria zdjęć

Stopka

Zamknij